BC Von Willebrand Reagent BC (VWF) (Reagent) : Intended Use Summary and Explanation Test Procedure
BC Von Willebrand Reagent BC (VWF) (Reagent) : Intended Use Summary and Explanation Test Procedure
BC Von Willebrand Reagent BC (VWF) (Reagent) : Intended Use Summary and Explanation Test Procedure
BC [VWF] [REAGENT]
For the determination of ristocetin co-factor activity Test Procedure
Automatic
Intended Use Special instructions for coagulation analyzers may be obtained from Siemens Health-
In-vitro diagnostic for the determination of ristocetin cofactor activity of von Willebrand care Diagnostics by request.
factor in human plasma through platelet agglutination.
In the BCT* System, make sure that the reagent vial is provided with a magnetic stirrer
Summary and Explanation and is placed in reagent position 1 or 3. For coagulation analyzers without a stirring posi-
tion, make sure that the reagent is resuspended by shaking at least every 30 minutes.
BC von Willebrand Reagent is used in the determination of ristocetin cofactor activity as
an aid in the diagnosis of von Willebrand Syndrome and disorders involving changes in A new reference curve must be calculated each time there is a change in the device
ristocetin cofactor activity, such as lesions and inflammations of the vascular endothe- used or a change in the lot of BC von Willebrand Reagent.
lium, as well as for pre-operative screening of bleeding tendencies. Internal Quality Control
Von Willebrand Syndrome is the most frequent congenital human blood disorder and is Normal range: Control Plasma N
caused by a defective synthesis or functioning of von Willebrand factor multimers. Von
Pathological range: Control Plasma P
Willebrand factor (vWF) is present in plasma in the form of a complex with factor VIII.
Von Willebrand Syndrome is an autosomal dominant inherited disorder of three types, Two controls should be measured with each reagent filling, each calibration and at
Type I (partial, quantitative decrease), Type II (partial loss of activity, several sub-types) least every 8 hours during each day of testing (one in the normal range and one in the
and Type III (complete absence of vWF). These variants are differentiated on the basis pathological range). The controls should be treated like the samples. Measurements
of a series of laboratory tests such as ristocetin cofactor activity, vWF antigen, closure are to be carried out as double determinations. The results obtained must lie within the
time for PFA-100®, bleeding time, partial thromboplastin time, factor VIII activity, platelet confidence interval indicated for the controls in the lot-specific table of reference values.
count and von Willebrand multimer analysis1. If the measured control value lies outside the allowable confidence interval, the coagula-
tion analyzer, reagent and reference curve should be checked.
Principle of the Method Calculating the Analytical Results
BC von Willebrand Reagent measures ristocetin co-factor activity as follows: in the The ristocetin cofactor activity is indicated in % of the norm.
presence of ristocetin, the von Willebrand factor (ristocetin cofactor) in the sample caus-
es an agglutination of the stabilized platelets contained in the von Willebrand Reagent.
The agglutination process reduces the turbidity at the onset of the reaction. A coagula- Limitations of the Procedure
tion analyzer measures the change in optical density and automatically determines the There are appropriate coagulation analyzers for which Siemens provides operating in-
ristocetin cofactor activity of the sample in % of the norm. structions.
Siemens has validated use of these reagents on various analyzers to optimize product
Reagents performance and meet product specifications. User defined modifications are not sup-
ported by Siemens as they may affect performance of the system and assay results. It
Materials provided
is the responsibility of the user to validate modifications to these instructions or use of
BC [VWF] [REAGENT], [REF] OUBD37 the reagents on analyzers other than those included in Siemens Application Sheets or
5 x l 4 mL [REAGENT], BC von Willebrand Reagent these instructions for use.
Results of this test should always be interpreted in conjunction with the patient’s medical
Composition history, clinical presentation and other findings.
BC von Willebrand Reagent contains stabilized platelets, ristocetin and EDTA in
lyophilized form.
Preservative: Sodium azide (maximum 0.5 g/L)
Expected Values
Each laboratory should determine its own reference range. (For additional information
Warnings and Precautions on determining the reference interval, see CLSI Document C28-A "How to Define and
1. For in-vitro diagnostic use only. Determine Reference Intervals in the Clinical Laboratory", Approved Guideline).
2. Contains sodium azide (< 0.1 %) as a preservative. Sodium azide can react with Results below the determined reference interval can be considered an indication of von
copper or lead pipes in drain lines to form explosive compounds. Dispose of properly Willebrand Syndrome.
in accordance with local regulations. In a study carried out on apparently healthy subjects (n = 185) using the BCS®, the following
3. Each donor or donor unit was tested and found to be negative for human immunode- data were obtained (5th - 95th percentile): 58 % - 172 %, Median: 99 % (blood group 0:
ficiency virus (HIV) 1 and 2, hepatitis B virus (HBV) and hepatitis C virus (HCV) using 49 % - 142 %, Median: 79 %; non-0 blood group: 66 % - 183 %, Median: 121 %).
either tests found to be in conformance with the In Vitro Diagnostic Directive in the There is a connection between blood group (AB0 type), age and von Willebrand Factor
EU or FDA approved tests. Because no known test can offer complete assurance of concentration2.
the absence of infectious agents, all human derived products should be handled with
appropriate caution. Specific Performance Characteristics
Preparation of the Reagent Precision
Resuspend the reagent with the amount of distilled water indicated on the label at Over a five day period, precision studies (one run per day in replicates of eight) were per-
+15 to +25 °C by shaking (e.g. with an automatic shaker like the Heidolph Mixer "Reax formed by assaying normal and pathological control plasmas. For normal control plasmas
control" set in the range of 75 - 100 %, 2 x 5 seconds). The reagent is then immediately (n = 80), the within-run precision ranged from 8.0 to 9.6 %, while the total precision ranged
ready to use. Be sure to shake the reagent intensively and to an equal extent for each from 8.0 to 10.3 %. For pathological control plasma (n = 80), the within-run precision
new reconstitution. ranged from 6.1 to 16.2 %, while the total precision ranged from 7.6 to 16.9 %.
Mix carefully once more before using.
Method comparison
Storage and Stability A comparative study was carried out with BC von Willebrand Reagent and another
If stored unopened at +2 to +8 °C, the reagent can be stored and used up to the expiry commercially available reagent. A total of 70 patient plasma samples (35 normal and
date indicated on the label. 35 pathological) were tested using both methods. The regression analysis produced a
Stability after reconstitution: correlation coefficient of 0.94, a y-axis intersect of -4.4 % and a slope of 0.97.
at +2 to +8 °C 2 days
at +15 °C (open container) 8 hours Bibliography
Different coagulation analyzers have individual stability data. 1. Veyradier A Fressinaud E, Meyer D. Laboratory diagnosis of von Willebrand disease.
Int J Clin Lab Res. 1998; 28:201-10.
Additional materials required, but not provided 2. Gill JC, Endres-Brooks J, Bauer PJ et al. The Effect of ABO Blood Group on the
Standard Human Plasma, [REF] ORKL Diagnosis of von Willebrand Disease. Blood: 1987; 69:1691-5.
Control Plasma N, [REF] ORKE
BCS and PFA-100 are trademarks of Siemens Healthcare Diagnostics.
Control Plasma P, [REF] OUPZ
* BCT is a trademark of Siemens Healthcare Diagnostics.
Coagulation analyzer (see section titled "Limitations of the Procedure")
Equipment
BC von Willebrand Reagent can be used in a great number of coagulation analyzers.
Observe the operating instructions issued by the analyzer’s manufacturer!
Specimens
Sample collection and preparation
To obtain the plasma, carefully mix 1 part sodium citrate solution (0.11 mol/L) with 9 parts
venous blood, avoiding the formation of foam. Centrifuge immediately at 1,500 x g for
at least 10 minutes, then remove the supernatant plasma and store at +15 to +25 °C or
deep frozen.
Stability of the samples:
6 hours at +15 to +25 °C
1 month at ≤ -20 °C
BC [VWF] [REAGENT]
Spezielle Vorschriften für Gerinnungsmeßgeräte sind von Siemens Healthcare Diagno-
stics auf Anfrage erhältlich.
Am BCT* System ist zu beachten, dass die Reagenzflasche mit einem Magnetrüh-
Zur Bestimmung der Ristocetin-Kofaktor-Aktivität rer versehen wird und auf eine der Reagenzienpositionen 1 oder 3 gestellt wird. Bei
Gerinnungsmessgeräten ohne Rührposition ist darauf zu achten, dass das Reagenz
längstens nach 30 min durch Schütteln resuspendiert wird.
Anwendungsbereich Bei jedem Gerätewechsel und für jede Charge BC von Willebrand-Reagenz muss eine
In-vitro Diagnostikum zur Bestimmung der Ristocetin-Kofaktor-Aktivität des von Wil-
neue Bezugskurve erstellt werden.
lebrand-Faktors in Humanplasma über die Plättchenagglutination.
Interne Qualitätskontrolle
Diagnostische Bedeutung Normalbereich: Kontroll-Plasma N
BC von Willebrand-Reagenz wird eingesetzt zur Bestimmung der Ristocetin-Kofak- Pathologischer Bereich: Kontroll-Plasma P
tor-Aktivität zur Unterstützung der Diagnose des von Willebrand-Syndroms und von Für jede Abfüllung des Reagenzes, bei jeder Kalibration und mindestens alle 8 Stunden
Erkrankungen mit Veränderungen der Ristocetin-Kofaktor-Aktivität, wie z. B. Gefäßen- an jedem Testtag sollten zwei Kontrollen (eine im Normalbereich und eine im patholo-
dothel-Läsionen und Entzündungen sowie zum präoperativen Screening von Blutungs- gischen Bereich) gemessen werden. Das Kontrollmaterial sollte wie die Proben behan-
neigungen. delt werden. Die Messungen sind als Doppelbestimmungen auszuführen. Der erhaltene
Das von Willebrand-Syndrom ist die häufigste kongenitale humane Blutungsstörung, Analysenwert muss innerhalb des Vertrauensbereiches liegen, der für die Kontrolle in
die durch eine defekte Synthese oder Funktion des multimeren von Willebrand-Fak- der chargenspezifischen Sollwertetabelle angegeben ist. Liegt der gemessene Kon-
tors verursacht wird. Der von Willebrand-Faktor (vWF) liegt im Plasma in Form eines trollwert außerhalb des zulässigen Vertrauensbereiches, sollten Gerinnungsmessgerät,
Komplexes mit Faktor VIII vor. Das von Willebrand-Syndrom wird autosomal dominant Reagenz und Bezugskurve überprüft werden.
vererbt. Es existieren die Typen I (partielle, quantitative Verminderung), II (partieller
Aktivitätsverlust, mehrere Subtypen) und III (komplette Abwesenheit des vWF). Diese Berechnung der Analysenergebnisse
Varianten werden auf Basis einer Reihe von Laboranalysen wie zum Beispiel Ristoce- Die Ristocetin-Kofaktor-Aktivität wird in % der Norm angegeben.
tin-Kofaktor-Aktivität, vWF-Antigen, Verschlusszeit des PFA-100®, Blutungszeit, parti-
elle Thromboplastinzeit, Faktor VIII-Aktivität, Thrombozytenzahl und von Willebrand- Einschränkungen der Testdurchführung
Multimerenanalyse differenziert1. Es sind Gerinnungsmeßgeräte geeignet, für die Siemens Anwendungsvorschriften be-
reitstellt.
Prinzip der Methode Siemens hat den Einsatz dieser Reagenzien auf verschiedenen Analysengeräten auf
BC von Willebrand-Reagenz misst die Ristocetin-Kofaktor-Aktivität wie folgt: der von optimale Produktleistung und Einhaltung der Produktspezifikationen überprüft. Vom Be-
Willebrand-Faktor (Ristocetin-Kofaktor) der Probe verursacht in Gegenwart von Risto- nutzer vorgenommene Änderungen werden von Siemens nicht unterstützt, da sie die
cetin eine Agglutination der im von Willebrand-Reagenz enthaltenen, stabilisierten Plätt- Leistung des Systems und die Testergebnisse beeinflussen können. Es liegt in der Ver-
chen. Die ablaufende Agglutination vermindert die Trübung des Reaktionsansatzes. antwortung des Benutzers, Änderungen an diesen Anleitungen oder die Verwendung
Ein Gerinnungsmessgerät misst die Veränderung der optischen Dichte und bestimmt dieser Reagenzien auf anderen als in den Applikationsvorschriften von Siemens oder
automatisch die Ristocetin-Kofaktor-Aktivität der Probe in % der Norm. diesen Gebrauchsanweisungen genannten Analysengeräten zu validieren.
Resultate dieses Tests sollten stets in Verbindung mit der Vorgeschichte des Patienten,
Reagenzien dem klinischen Bild und anderen Untersuchungsergebnissen interpretiert werden.
Inhalt der Handelspackung
BC [VWF] [REAGENT], [REF] OUBD37
Erwartete Werte
Jedes Labor sollte seinen eigenen Referenzbereich festlegen. (Weitere Informati-
5 x l 4 ml [REAGENT], BC von Willebrand-Reagenz onen zur Bestimmung des Referenzbereiches siehe CLSI-Dokument C28-A "How to
Define and Determine Reference Intervals in the Clinical Laboratory", Approved Guide-
Zusammensetzung line.)
BC von Willebrand-Reagenz enthält stabilisierte Plättchen, Ristocetin und EDTA in
Werte unterhalb des festgelegten Referenzbereichs können als Hinweis auf das von
lyophilisierter Form.
Willebrand-Syndrom betrachtet werden.
Konservierungsmittel: Natriumazid (max. 0,5 g/l)
In einer am BCS® durchgeführten Studie mit augenscheinlich gesunden Probanden (n = 185)
Warnungen und Vorsichtsmaßnahmen wurden folgende Daten erhoben (5. - 95. Percentile): 58 % - 172 %, Median: 99 % (Blutgruppe 0:
1. Nur zur in-vitro diagnostischen Anwendung. 49 % - 142 %, Median: 79 %; Blutgruppe Nicht-0: 66 % - 183 %, Median: 121 %).
2. Enthält Natriumazid (< 0,1 %) als Konservierungsmittel. Natriumazid kann mit kup- Zwischen Blutgruppe (AB0-Typ), Alter und von Willebrand-Faktor-Konzentration be-
fer- oder bleihaltigen Abflussrohren explosive Verbindungen eingehen. Entsorgen steht ein Zusammenhang2.
Sie bitte ordnungsgemäß entsprechend den örtlichen Richtlinien.
3. Jede individuelle Blutspende wurde mit negativem Befund auf humane Immunde- Leistungsmerkmale des Tests
fizienz-Viren (HIV) 1 und 2, Hepatitis B-Viren (HBV) und Hepatitis C-Viren (HCV) Präzision
getestet. Die eingesetzten Teste entsprachen entweder den Anforderungen der
EU Richtlinie über In-vitro-Diagnostika oder waren von der FDA zugelassen. Da Über einen Zeitraum von fünf Tagen wurden Präzisionsstudien (ein Lauf pro Tag in
kein Test mit völliger Sicherheit die Abwesenheit von Infektionserregern garantieren 8-fach-Bestimmung) unter Verwendung von normalen und pathologischen Kontrollplas-
kann, sollten alle Produkte mit humanen Bestandteilen mit angemessener Sorgfalt men durchgeführt. Für normale Kontrollplasmen wurde ein Variationskoeffizient in der
behandelt werden. Serie zwischen 8,0 und 9,6 % gefunden (n = 80), während der gesamte Variationsko-
effizient in einem Bereich von 8,0 bis 10,3 % lag. Für pathologische Kontrollplasmen
Vorbereitung des Reagenzes (n = 80) betrug der Variationskoeffizient in der Serie 6,1 bis 16,2 % und die Gesamt-
Das Reagenz wird mit der auf dem Etikett angegebenen Menge dest. Wasser bei präzision 7,6 bis 16,9 %.
+15 bis +25 °C durch Schütteln (z. B. mit einem automatischen Schüttler Heidolph Methodenvergleich
Mixer "Reax control" im Einstellungsbereich 75 - 100 %, 2 x 5 Sekunden) resuspen-
diert und ist sofort gebrauchsfertig. Es ist darauf zu achten, dass alle Abfüllungen Mit BC von Willebrand-Reagenz und einem anderen kommerziell erhältlichen Reagenz
gleichermaßen und intensiv geschüttelt werden. wurde eine Vergleichsstudie durchgeführt. Insgesamt wurden 70 Patientenplasmapro-
ben (35 normale und 35 pathologische) mit beiden Methoden getestet. Die Regressi-
Vor Gebrauch noch einmal vorsichtig mischen. onsanalyse ergab einen Korrelationskoeffizienten von 0,94, einen y-Achsenabschnitt
Haltbarkeit und Lagerungsbedingungen von -4,4 % und eine Steigung von 0,97.
Das Reagenz ist ungeöffnet bei +2 bis +8 °C zu lagern und bis zu dem auf dem Etikett
angegebenen Verfallsdatum verwendbar. Literatur
Stabilität nach Rekonstitution: Siehe Seite 1.
bei +2 bis +8 °C 2 Tage BCS und PFA-100 sind Warenzeichen von Siemens Healthcare Diagnostics.
bei +15 °C (offenes Gefäß) 8 Stunden * BCT ist ein Warenzeichen von Siemens Healthcare Diagnostics.
Die verschiedenen Gerinnungsmessgeräte haben individuelle Stabilitätsdaten.
Zusätzlich benötigte Materialien
Standard-Human-Plasma, [REF] ORKL
Kontroll-Plasma N, [REF] ORKE
Kontroll-Plasma P, [REF] OUPZ
Gerinnungsmessgerät (siehe Kapitel "Einschränkungen der Testdurchführung")
Geräte
BC von Willebrand-Reagenz kann an einer Vielzahl von Gerinnungsmessgeräten ver-
wendet werden.
Bedienungsanleitung des Geräteherstellers beachten!
Untersuchungsmaterial
Probenentnahme und -aufbereitung
Zur Plasmagewinnung 1 Teil Natriumcitrat-Lösung (0,11 mol/l) mit 9 Teilen Venenblut
sorgfältig unter Vermeidung von Schaumbildung mischen. Sofort mindestens 10 min
bei mindestens 1.500 x g zentrifugieren, überstehendes Plasma abhebern und bis zum
Test bei +15 bis + 25 °C lagern oder tiefgefroren aufbewahren.
Stabilität der Proben:
6 Stunden bei +15 bis +25 °C
1 Monat bei ≤ -20 °C
Campioni in esame
Raccolta e preparazione del campione
Per ottenere il plasma, miscelare delicatamente 1 parte di soluzione di citrato di sodio
(0,11 mol/L) e 9 parti di sangue venoso, evitando la formazione di schiuma. Centrifugare
subito a 1,500 x g per almeno 10 minuti; rimuovere il plasma sovranatante e conservarlo
a +15/+25 °C oppure congelarlo.
BC [VWF] [REAGENT] Para obtener el plasma mezclar cuidadosamente 1 parte de solución de citrato de sodio
(0,11 mol/l) con 9 partes de sangre venosa, evitando la formación de espuma. Centrifugar
inmediatamente a aprox. 1.500 x g durante 10 min. Separar el plasma sobrenadante y
mantenerlo hasta comenzar el ensayo a una temperatura entre +15 y +25 °C o congelado.
Para la determinación de la actividad del cofactor ristocetina. Estabilidad de las muestras:
6 horas entre +15 y +25 °C
Campos de aplicación 1 meses a ≤ -20 °C
Reactivo de diagnóstico in vitro para determinar la actividad del cofactor ristocetina del
factor de von Willebrand, en plasma humano mediante la aglutinación de plaquetas. Procedimiento
Automático
Significado diagnóstico Instrucciones especiales para los aparatos de medida de la coagulación se pueden
El reactivo BC de von Willebrand se utiliza en la determinación de la actividad del cofactor obtener preguntando a Siemens Healthcare Diagnostics.
ristocetina para apoyar el diagnóstico del síndrome de von Willebrand y de enfermedades
con cambios del cofactor ristocetina como por ej., lesiones del endotelio vascular e infla- En el sistema BCT* se debe observar que al frasco de reactivo se le agregue un agita-
maciones, así como, en chequeos preoperatorios de tendencias a las hemorragias. dor magnético y que se coloque en una de las posiciones para reactivos de 1 a 3. Para
los aparatos de medida de la coagulación que no tengan una posición para agitar, se
El síndrome de von Willebrand es una de las alteraciones sanguíneas congénitas más debe tener en cuenta, que el reactivo, por lo menos después de 30 min., sea resuspen-
frecuente, la cual es causada por un defecto en la síntesis o en la función del factor dido por medio de agitación.
multímero de von Willebrand. El factor de von Willebrand (FvW) existe en el plasma en
forma de un complejo con el factor VIII. El síndrome de von Willebrand se va a heredar Para cada cambio de aparato y para cada nuevo lote del reactivo BC de von Willebrand
de manera autosómica dominante. Existen el tipos: I (disminución cuantitativa, parcial), se debe realizar una nueva curva de referencia.
II (perdida parcial de actividad, vatios subtipos) y III (ausencia completa del FvW). Estas Control de calidad interno
variaciones van a ser diferenciadas de acuerdo con una serie de análisis de laboratorio
como, actividad del cofactor ristocetina, antígeno FvW, tiempo de cierre del PFA-100®, Rango normal: Plasma control N
tiempo de sangría, tiempo parcial de tromboplastina, actividad del factor VIII, número Rango patológico: Plasma control P
de plaquetas y por un análisis de multímeros del factor de von Willebrand1. Con cada envase del reactivo, para cada calibración y por lo menos cada 8 horas
en un día de trabajo, se deben medir también dos controles (por ej., uno en el rango
Principio del método normal y uno en el rango patológico). El material de control se debe tratar como las
El reactivo BC de von Willebrand mide la actividad del cofactor ristocetina de la siguien- muestras. Las medidas se deben hacer con dobles determinaciones. El valor obtenido
te manera: El factor de von Willebrand (cofactor ristocetina) de la muestra ocasiona, en en el análisis debe estar dentro del rango de confianza, que viene dado para el control
presencia de ristocetina, la aglutinación de las plaquetas estabilizadas existentes en en la Tabla de valores teóricos dependiente del lotes. Si el valor medido se encuentra
el reactivo de von Willebrand. La aglutinación resultante disminuye la nitidez del pre- por fuera del rango de confianza permitido, se deben comprobar el aparato de medida
parado de la reacción. Un aparato de medida de la coagulación mide la variación de la de la coagulación, el reactivo y la curva de referencia.
densidad óptica y va a determinar automáticamente la actividad del cofactor ristocetina Cálculo de los resultados del análisis
en la muestra, en % del valor normal. La actividad del cofactor ristocetina se da el % del valor normal.
BC [VWF] [REAGENT]
A pedido, a Siemens Healthcare Diagnostics dispoibiliza instruções especiais para
coagulómetros.
No sistema BCT* é necessário observar que o frasco do reagente está equipado
com uma agitador magnético, que é colocado na posição 1 ou 3 do reagente. Nos
Para determinação da actividade do cofactor da Ristocetina coagulómetros sem posição de agitação, certifique-se de que o reagente fica
resuspenso com a agitação, o mais tardar após 30 minutos.
Campo de aplicação Para cada mudança de equipamento e cada lote de BC reagente von Willebrand tem
Diagnóstico in vitro para determinação da actividade do cofactor da Ristocetina do de ser estabelecida uma nova curva de referência.
factor de von Willebrandt no plasma humano, através da aglutinação de plaquetas.
Controlo de qualidade interno
Significado diagnóstico Intervalo normal: Plasma de controlo N
O BC reagente de von Willebrand é utilizado para determinar a actividade do cofactor Intervalo patológico: Plasma de controlo P
da ristocetina, como diagnóstico de apoio da síndrome de von Willebrand e das Para cada frasco de reagente e cada calibração e pelo menos durante todas as 8 horas
doenças com alterações de actividade do cofactor da ristocetina, p. ex., lesões e de cada dia de teste, deverão ser medidos dois controlos (um no intervalo normal e um
inflamações dos vasos endoteliais, bem como screening pré-operatório de tendências no intervalo patológico). O material de controlo deverá ser tratado como as amostras.
hemorrágicas. As medições deverão ser executadas com determinações duplas. O resultado de
A síndroma de von Willebrand é a desordem hemorrágica congénita humana mais análise obtido deverá situar-se no intervalo de confiança indicado para o controlo na
frequente, causada por uma síntese ou função defeituosa dos multímeros do factor de tabela de valores específicos do lote. Se o valor de controlo medido se situar fora do
von Willebrand. O factor von Willebrand (vWF) está presente no plasma sob a forma intervalo de confiança admissível, é necessário controlar o coagulómetro, o reagente
de um complexo com o factor VIII. A síndrome de von Willebrand é herdada de forma e a curva de referência.
autossómica dominante. Existem os tipos I (diminuição parcial e quantitativa), II (perda
de actividade parcial, vários subtipos) e III (ausência total do vWF). Estas variantes Cálculo dos resultados de análise
são diferenciadas com base numa série de análises laboratoriais como, por exemplo, a A actividade do cofactor da ristocetina é indicada em % do valor normal.
actividade do cofactor de ristocetina, o antigene vWF, o tempo de oclusão do PFA-100®,
a duração da hemorragia, o tempo de tromboplastina parcial, a actividade do factor VIII, Limitações do procedimento
a contagem plaquetária e a análise de multímeros von Willebrand1. São apropriados os coagulómetros para os quais a Siemens disponibiliza instruções
de utilização.
Princípio metodológico
A Siemens validou a utilização destes reagentes em vários analisadores, com o intuito
O BC reagente von Willebrand, mede a actividade do cofactor da ristocetina da seguinte
de optimizar o desempenho do produto e satisfazer as especificações do produto. As
maneira: o factor de von Willebrand da amostra (cofactor de ristocetina) provoca, em
modificações definidas pelo utilizador não são suportadas pela Siemens, na medida
presença da ristocetina, uma aglutinação das plaquetas estabilizadas contidas no
em que podem afectar o desempenho do sistema e os resultados do ensaio. Constitui
reagente von Willebrand. O processo de aglutinação diminui a turvação da preparação
responsabilidade do utilizador validar as modificações efectuadas nestas instruções ou
de reacção. Um coagulómetro mede a alteração da densidade óptica e determina,
em relação ao uso dos reagentes noutros analisadores que não os incluídos nas folhas
automaticamente, a actividade do cofactor da ristocetina da amostra, expressa em %
de instruções de aplicação da Siemens ou nestas instruções de utilização.
do valor normal.
Os resultados deste teste devem sempre ser interpretados em conjunto com o histórico
Reagentes médico do doente, estado clínico e outros dados de interesse.
Conteúdo da embalagem comercial
BC [VWF] [REAGENT], [REF] OUBD37
Valores esperados
Cada laboratório deverá determinar o seu intervalo de referência próprio. (Para mais
5 x l 4 ml [REAGENT], BC von Willebrand-Reagenz informações sobre a determinação do intervalo de referência, veja o documento C28-A
Composição CLSI "How to Define and Determine Reference Intervals in the Clinical Laboratory",
Approved Guideline).
O BC Reagente von Willebrand contém plaquetas estabilizadas, ristocetina e EDTA
sob forma liofilizada. Os valores que situam abaixo do intervalo de referência, podem ser considerados como
indicação da existência da síndrome de von Willebrand.
Conservante: Azida de sódio (máx. 0,5 g/l)
Num estudo realizado com o BCS® com indivíduos aparentemente saudáveis (n = 185)
Advertências e medidas de precaução foram obtidos os seguintes dados (5. - 95. Percentil): 58 % - 172 %, média: 99 % (grupo
1. Só para uso diagnóstico in vitro. sanguíneo 0: 49 % - 142 %, média: 79 %; grupo sanguíneo não-0: 66 % - 183 %,
2. Contém azida de sódio (< 0,1 %) como conservante. A azida de sódio pode reagir média: 121 %).
com os tubos de cobre ou de chumbo das canalizações de esgotos formando Existe uma conexão entre o grupo sanguíneo (tipo AB0), a idade e a concentração do
compostos explosivos. Elimine este produto de forma correcta e de acordo com as factor de von Willebrand2.
regulamentações locais.
3. Cada doador ou unidade de doação foi testada para detectar a presença de vírus de Características do teste
imunodeficiências humana 1 e 2 (VIH), vírus de hepatite B (VHB) e vírus de hepatite
C (VHC) de acordo com as técnicas aprovadas pelas directivas de diagnóstico in- Precisão
vitro da EU ou FDA. Para a elaboração deste produto foram utilizadas unicamente Foram realizados estudos de precisão durante um período de tempo de cinco dias
as unidades com resultados negativos. Como não existe nenhum teste que ofereça (uma série por dia, com determinações óctuplas), utilizando-se plasmas de controlo
a garantia completa de ausência de agentes infecciosos, todos os materiais obtidos normais e patológicos. Para os plasmas de controlo normais, encontrou-se, na
a partir de material de origem humana deverão ser manipulados com as devidas série, um coeficiente de variação situado entre 8,0 e 9,6 % (n = 80), enquanto que o
precauções. coeficiente de variação total se situou no intervalo entre 8,0 e 10,3 %. Para os plasmas
Preparação do reagente de controlo patológicos (n = 80) o coeficiente de variação na série foi de 6,1 a 16,2 %
e a precisão total de 7,6 a 16,9 %.
O reagente é resuspenso com a quantidade de água destilada indicada no rótulo,
à temperatura entre +15 e +25 °C, agitando-o (p. ex., com um agitador automático Comparação de métodos
Heidolph Mixer "Reax Control", faixa de ajuste 75 - 100 %, 2 s 5 segundos) e fica Foi realizado um estudo comparativo com o reagente BC von Willebrand e um outro
imediatamente pronto para uso. Prestar atenção que todos os frascos sejam agitados reagente comercial disponível no mercado. Foi testado um total de 70 amostras de
intensivamente da mesma maneira. plasma de pacientes (35 normais e 35 patológicas). Da análise de regressão resultou
Antes de usar, agitar mais uma vez cuidadosamente. um coeficiente de correlação de 0,94, um segmento axial y de -4,4 % e uma inclinação
de 0,97.
Estabilidade e condições de conservação
Se for conservado, por abrir, a uma temperatura entre +2 e +8 °C, o reagente pode ser
utilizado até à data de validade indicada no rótulo. Bibliografia
Estabilidade após a reconstituição: Veja a página 1.
À temperatura entre +2 e +8 °C 2 dias BCS e PFA-100 são marcas comerciais da Siemens Healthcare Diagnostics.
À temperatura de +15 °C (recipiente aberto) 8 horas * BCT é uma marca comercial da Siemens Healthcare Diagnostics.
Os diversos coagulómetros possuem características de estabilidade individuais.
Outros materiais necessários
Plasma humano standard, [REF] ORKL
Plasma de controlo N, [REF] ORKE
Plasma de controlo P, [REF] OUPZ
Coagulómetro (veja o capítulo "Limitações do procedimento")
Equipamento
O BC reagente von Willebrand pode ser utilizado numa multiplicidade de coagulómetros.
Observar as instruções de utilização do fabricante do aparelho!
Material de análise
Colheita e preparação de amostras
Para a obtenção do plasma, misturar cuidadosamente 1 parte da solução de citrato de
sódio (0,11 mol/l) com 9 partes de sangue venoso, evitando a formação de espuma.
Centrifugar imediatamente durante 10 minutos, pelo menos, a 1.500 x g, no mínimo,
remover o plasma sobrenadante e conservar à temperatura entre +15 e +25 °C ou
congelado até à execução do teste.
Estabilidade das amostras:
6 Horas entre +15 e +25 °C
1 Mês entre ≤ -20 °C